Minsta möjliga ansträngning

Idag har jag bakat bröd. Jag brukar inte baka bröd förutom i bakmaskinen. Jag har inte riktigt tålamod med alla moment... Det ska blandas och det ska jäsas och bakas ut och jäsas igen och 37 timmar senare så är brödet klart... Men, jag älskar hembakat bröd så när jag hittade ett recept som var enklare än enklast så jublade jag och provade. Det är jäst i smeten men det ska inte jäsa innan det gräddas. Fråga mig inte varför. Jag bara tackar och tar emot.

Här är receptet:
5 dl extra grovt rågmjöl
5 dl vetemjöl
5 dl filmjölk
50 g jäst
2 tsk bikarbonat
2 dl mörk sirap

Gör så här:

Blanda alla ingredienserna i en skål.


Häll upp smeten i en smord 2 liters brödform.


Sätt in längst ner i kall ugn och dra på 170 g. Grädda i 2 timmar.


Här är resultatet. Det blev supergott!

Jag gjorde min egen variant av receptet och tog lite vad jag hade hemma. Bytte bland annat ut det mesta av vetemjölet mot andra godsaker. Lite linfrön, solrosfrön, vetekli, rågkross och russin fick komma med i mitt bröd.

Svärmor ......

Oj vad det ser gott ut tänk om man fick smaka.....

Att det inte behöver jäsa två gånger är nog för att det är bikarbonat i, brukar vara så med sådant bröd, kram Cicki

Anonym

smäm

såg ju asgott ut.

Anna

Cicki: Ja, men det här behövde inte jäsa alls. Inte ens en gång. Toppen bra!

Maria

Hoppas man får smaka i helgen ;)

Maria

Jag kan intyga att brödet var riktigt smarrigt! Tack för en trevlig helg!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress