Chocolate chip peppermint cookies
Idag provade jag ett nytt recept på chocolate chip cookies. Ett recept som egentligen innehöll mintchokladgodisar men jag bytte ut det mot vanliga polkagisar.
 

Först blanda smeten.
 
Hacka chokladen.
 
 
 

Och blanda i den och lite vit choklad i smeten.
 

Ett bra tips om man vill ha lika stora kakor, eller inte vill kladda ner händerna eller så, är att använda en glasskopa att fördela ut kakdegen med.
 
Nu skulle man mycket väl kunna vara klar så men om man, som jag, vill ha lite julkänsla på kakorna är det dags för polkagrisarna. Lägg dem i en mortel.
 
Och krossa dem till lite mindre bitar.
 
Tryck sen ner lite polkagriskross och eventuellt några bitar vit choklad i kakdegen innan de åker in i ugnen.
 
Klart! De är lite fluffigare just när de kommer ut ur ugnen men sjunker sedan ihop en aning.
 
Och blir härligt kladdiga och sega när de svalnat.
 
Jag har länge provat olika chocolate chip cookies recept för att hitta det perfekta. Kan ha hittat det nu.
Tack vare att jag för ett tag sen köpte en cup-måttsats blev det betydligare lättare att prova det här amerikanska receptet som jag hittat hos Bakerella.
 
Här är receptet. Fast inte översatt till svenska mått då.
  • 1 1/2 cup mjöl
  • 1/2 cup kakao
  • 3/4 tsk bikarbonat
  • 1/2 tsk salt
  • 2 msk snabbkaffepulver
  • 1/2 cup mjukt smör
  • 1 1/2 cup socker
  • 2 ägg
  • 1 tsk vanilj
  • 1 cup hackad mörk choklad (eller chocolate chips)
  • 1 cup white chocolate peppermint M&M’s
    -som jag bytte ut mor vita chokladbitar och krossade polkagrisar.

Gör så här:

Blanda mjöl, kakao, bikarbonat, salt, snabbkaffepulver och vanilj.
Vispa smör och socker krämigt
Tillsätt ägg i smör och sockerblandningen.
Blanda ihop allting och tillsätt till sist chokladbitarna.
Portionera ut kakdegen på en bakplåtspappersklädd plåt och tryck ner polkagrriskross i varje kaka.
(Man kan även blanda i polkagriskross i smeten om man vill ha ännu mer pepparmint smak)

Grädda 10-12 min på 175 grader.

Ät och njut!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress