Liten Levi-ordlista
Ibland händer det att man gör ett blogginlägg som mest är till för ens egen del. Det här är ett sånt inlägg.
Jag vill så gärna komma ihåg alla små söta ord som Levi säger just nu och kan inte komma på nåt annat riktigt bra ställe att skriva upp dem på än just här. Kommer nämligen garanterat tappa bort det om jag ger mig på att skriva ner det på ett papper nån stans. So here we go...
 
Den/ Denne - Andvänds flitigt och betyder allt möjligt
Nii - Kanin
Namna/Nam - Napp
Baj - Vatten
Fajfa - Farfar
Bobo - Morfar
Momoj - Mormor, farmor, motor, morot
Jojos - Josef
Dadaa/Dadoj - David
Mii - Amelie
Jamjaa - Maja
Mimaa - Wilma
Båå - Bob
Jejej - Levi
Kacka - Anka
Bää - Får
Giisch- Gris
IiiIhaa - Häst
Vovo - Hund
Båbå - Höna
Moo - Ko
Jaj - Haj
Dodo - Säger hajen
Fiiisch - Filt, fisk
Käcke - Täcke
Kukusch - Kudde
Kom kom - Kom
Böpö - Öppna
Teng - Stäng
Biibii - Mickro som piper
Kaaa - Kram
Bada - Bada
Bajs - Bajs
Kickii - Kissa
Dåtaa - Docka
Yypa - Flygplan
Yyaa - Flyga
Ytta - Lyfta
Gaj - Glass
Gej - Ägg
Nanaa - Macka
Gucka - Gurka
Möö - Smör och allt som går att bre på mackan
Böö - Bröd
Ni - Kniv, in
Uusch - Ut
Koov - Korv
Böbusch - Köttbullar
Buusch - Buss
Bii - Bil
Itta - Sitta
Tooj - Stol, stor
Taaj - Stark
Bybysch - Byxor
Pucka - Pulka
Putta - Putta
Mytna - Mysa
Tota - Torsdag
Toda - Toa
Tuta - sluta
Duusch - Sluut
 
Sen finns det en hel massa fler ord som sprutar ur den lilla munnen mest hela tiden men det här är vad jag kommer på just nu...
 
Jag fyller på lite här. Nu är Levi 2 år och 5 månader och är väl roligare, mysigare och busigare än nånsin. Givetvis har hans ordförråd utvecklats och ungefär när han fyllde två började han bilda tvåordsmeningar och efter det flöt det lixom bara på. Nu pratar han hela meningar. Vänta mig - har blivit vänta PÅ mig, tex. 
 
Jag ville skriva ner några av de härliga meningar och ord han ofta säger, för att inte glömma.
 
Upp å fel - Upp och ned
Hoppla!
Och självklart fick jag hjärnsläpp där...
 
 
 
 
smäm

Hihi, supergulligt :)

AnnaET

Jag tycker baj är roligast! Liksom varför!??:)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress