Pumpascones
För ett tag sen fick jag för mig att köpa hem en butternut squash. Visste inte riktigt vad jag ville göra med den men så hittade jag ett recept på pumpascones på Lilla Matdériven.
 
Man börjar med att göra pumpapuré genom att dela pumpan i två halvor, ta ur fröna, på med lite olja och flingsalt, vänd snittsidan neråt och så in i ugnen på 200 grader i ca 45min.
Låt svalna något och gröp ur köttet. Ha i en klick smör och en skvätt mjölk, mixa slät. Och där kan man ju vara klar om man vill äta den bara som puré. Som barnmat tex.
 
Men nu skulle den då användas i sconesen. Man kan utgå från ett vanligt sconesrecept och byta ut degvätskan mot pumpapurén. Här var receptet lite annorlunda och innehöll bland annat några olika slags frön, torkade tranbär, kanel och lönnsirap. Jag tog lite vad jag hade hemma och det blev riktigt gott.
 

Bakpulverbröd brukar ju kunna vara lite sådär halvtråkiga, om man frågar mig, men det här blev som sagt riktigt gott. Det som blev över av pumpapurén frös jag in så att jag ska kunna baka snart igen.
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress