Fruit Roll Ups
I lördags var vi hos min syster som berättade att hon skulle prova att göra Fruit roll ups i veckan. Jag blev så väldigt sugen på att prova jag också så i morse gjorde jag slag i saken.
Jag använde mango och ananas men man kan välja fritt bland sina favorit frukter och bär.
 
Bara i med valfri hackad frukt i en mixer och kör tills det blir en jämn massa.
 
Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut fruktmassan till ett tunt lager. Sätt in i ugnen på 70-80 grader i X-antal timmar. Alltså, jag har sett recept som säger allt från 3-8 timmar. Jag hade inne min plåt i ca 4,5h. Tror det beror helt på hur tjockt lager man lägger. När massan är stelnad i mitten är det klart.
 
Jag gjorde nog lite väl tunt lager men det funkade rätt bra ändå. Jag valde att inte ta bort bakplåtspappret utan klippte bara remsor på en gång och rullade ihop till rullar.
 
På så sätt har man kvar pappret i sin rulle och slipper att det klibbar ihop. Som sagt gjorde jag nog mina lite väl tunna för en del blev lite för stela för att få ihop till fina rullar.
Det spelade dock inte speciellt stor roll för gott blev det i alla fall och även Levi blev helt såld på vårt egengjorda "godis".
Vi lär garanterat göra detta igen och prova fler smaker!
Maria

Ser smarrigt ut! Har själv slängt in en plåt med äpple/jordgubb för att se hur det blir. Men alltså, det är ju tokigt lång tid. Jag vill smaka NU!

Svar: Haha, ja eller hur!! Väldigt lång tid. Jag gjorde mina i morse och hann ju lixom glömma bort att jag hade dem i ugnen flera gånger innan de var färdiga...
Anna

Cicki

Men goda var dom och smakade rejält, perfekt goggos varje dag....

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress