Linsbiffar med morot
Inte vet jag om det är graviditeten eller det faktum att jag inte lagat mat själv på över en månad, men oj så sugen jag är på att provlaga nya grejer!
Idag gjorde jag biffar på röda linser och morötter. Själv tyckte jag de blev rätt goda.
 
Här är receptet som räcker till ca 4 portioner:
 
2 dl röda linser
4dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
 
2 morötter
2 vitlöksklyftor
1 ägg
4 msk ströbröd
Cayennepeppar och paprikapulver efter tycke o smak
 
Koka linserna i vattnet tillsammans med buljongtärningen.
Riv morötter och vitlök och tillsätt ägg, ströbröd och kryddor.
Blanda ner de färdigkokta linserna med resten av ingredienserna.
Stek i olja.
 
Smeten blev ganska lös och det gick inte direkt att forma några biffar. Istället klickade jag ut smeten i stekpannan med en sked.
Biffarna smakade mycket vitlök vilket vi gillar men vill man inte ha riktigt så kraftig vitlöksmak så ska man nog nöja sig med en vitlöksklyfta. Originalreceptet innehöll även lök men den var slut här hemma så jag skippade den och tyckte som sagt att det blev väldigt bra ändå.
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress