Hemmagjord färskost
Idag har Levi och jag gjort färskost. Jag har varit sugen på att prova detta väldigt länge och idag fick det bli vårt eftermiddagsprojekt. Väldigt enkelt egentligen. Och väldigt gott.

Här är receptet jag använde mig av:
 
7dl filmjölk
3 dl gräddfil
 
Blanda fil och gräddfil i en kastrull och värm under omrörning. Använd kökstermometer och värm till mellan 50 och 70 grader. Ju varmare massa desto fastare och grynigare ost.
De flesta recept jag hittat säger 50 grader men jag valde att värma till 70 grader och tyckte det blev perfekt konsistens för att ha till kex tex.
När massan är uppvärmd ska den rinna av i en silduk (funkade utmärkt med köksahanduk i durkslag). Ställ avrinningsanordningen i kylen i några timmar. Varierar väldigt på recepten hur länge den bör rinna av. Jag väntade ca två timmar då jag märkte att den inte gav ifrån sig någon mer vätska.
 
Dags för smaksättning! Jag gjorde två olika smaker på en sats ost och improviserade och blandade i det jag trodde skulle smaka bra.
 
Jag använde:
1. En pressad vitlöksklyfta
    Ett knippe gräslök
    1/2 tsk salt
 
2. En pressad vitlöksklyfta
    2 tsk tomatpuré
    Ett knippe basilika
    1 msk olivolja
    1/2 tsk salt
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress