Sockerkristaller
Till Vilmas barnvälsignelse provade Levi och jag att göra sockerkristaller, eller Rock candy eller vad man nu vill kalla det. Jag tänkte i alla fall att jag skulle visa hur vi gjorde för det var roligt som ett experiment och så tyckte jag själv att de blev rätt snygga.
Vi började med att sätta klädnypor på gillpinnar för att ha som upphängningsanordning.
 
Sen blandade vi socker och vatten. Närmare bestämt 6 cups (!!) socker och 2 cups vatten.
Helt sjukt mycket socker! Eftersom jag har en cup-måttsatts så har jag inte omvandlat till svenska mått. Det skulle sen koka upp och koka under en minut. Hela tiden ska det röras om med en träslev.
Obs att Levi bara fick röra innan det hade blivit varmt för det blir verkligen farligt varmt.
 
När sockret kokat färdigt hällde vi upp det i sex stycken glas och hade i lite färg. Sen ska pinnen doppas i glaset och tas upp igen och rullas i strösocker.
(Varning. Rör inte om i glaset efter att sockerlagen hällts i. Det gjorde jag för att blanda om färgen när jag skulle göra en satts till några dagar senare och då blev det inga kristaller)
 
Sen i med pinnen i glaset igen. Strösockret ska visst hjälpa kristalliseringen på traven.
 
När alla pinnar är på plats är det bara att vänta. Och vänta, och vänta och vänta. I minst tre dagar. Så här såg våra glas ut efter ca 12h.
 
Och här är på dag två. Det bildas inte bara kristaller på pinnen utan även på ytan och runt om på glaset. Det är därför viktigt att inte låta pinnen nudda varken botten eller sidorna av glaset för då kan den växa fast.
 
Och så på dag tre var det äntligen dags att ta upp dem. Jag gissar att de växer sig ännu större om man låter dem vara i längre men vi nöjde oss så här.
 
Det var lite klurigt att veta hur mycket färg man skulle ha i för att få den nyans man ville ha. Jag hade kanske velat ha dem bara liiite starkare i färgen. I alla fall de gula. När vi hade plockat upp dem fick de rinna av och torka på ett papper.
 
Så här blev de tillslut. Både Levi och jag tyckte att det var rätt häftigt och att de blev väldigt fina. Vi lär nog prova igen.
Anonym

Men vad häftigt! Vi provade att odla kristaller av alun en gång, gick inte alls o vi blev väldigt besvikna. Men det här är ju ännu roligare, något man kan äta, att göra sitt eget lördagsgodis! Måste testas! Hur gick det med glasen sen? Blev de förstörda?

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress