Trädgårdslandet
Förra veckan var Levi och jag som bekant på torget en sväng för att köpa jordgubbsplantor. Istället kom vi hem med några plantor sallad och lite rosmarin.
 
Innan vi kunde börja plantera behövde vi rensa i trädgårdslanden som var aningen igenväxta.
 
 
Mitt bland allt ogräs upptäckte jag att det växte mynta. Massor av mynta. Överallt. Det var nära att den åkte bort i rensningen eftersom jag inte hade nån aning om hur mynta ser ut men när jag började plocka med den kände jag att det luktade väldigt friskt och gott. Och så hittade jag den här som övertygade mig till slut.
 
Vilma hjälpte till att rensa på sitt eget lilla vis. Allt som kommer i hennes väg åker in i munnen.
 
När vi var klara såg det istället ut så här. Jag planterade ut den rabarberplanta jag tog med från Uppsala. Den verkade nämligen inte må helt bra i sin zinkbalja.
 
Salladen fyllde upp ett land. Sen råkade det växa jordgubbsplantor bredvid en av pallkragarna, i gräskanten, som jag grävde upp och satte ner i landet istället.
Myntan som växte lite över allt grävde jag upp och satte ner där jag ville ha den istället. Får se hur länge den håller sig där. Verkar vara en väldig fart på den. Har lixom så det räcker och blir över om vi säger så. Speciellt eftersom jag aldrig någonsin har använt mynta. Får ta och börja nu!
kicki

men mynta är ju hur användbart som helst i olika bakverk, smmothies och maträtter.

här är ett recept som vi älskar här hemma
http://www.ica.se/recept/gron-artsoppa-med-mynta-717533/

SaraH

Vad fint det blev, ordning och reda i landen, härligt att odla! Längtar tills min mynta kommer igång, håller med Kicki -hur användbar som helst! Kram

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress