Lördag eftermiddag

Varje eftermiddag sov Levi middag i vagnen vid poolen. Vilket jag inte tyckte var helt fel för då fick jag en lugn stund i solstolen med min bok.

Oftast kom David tillbaka från surfet lagom till att Levi vaknade och då blev det mycket bus och bad.

Ibland var de hajar som gärna bet mig i tårna. Eller i alla fall den lilla hajen.

Den här eftermiddagen gick vi än en gång ner till standen för att leka i vattenbrynet.

Levi badade både i havet och i sanden.

En förmiddag

Nästa mogon vaknade vi lika tidigt igen och eftersom det lät som att det var stora vågor tog vi ännu en tur ner till havet.

På stranden stod solstolarna och väntade på att bli framplockade.

Och stora vågor var det. Dock svårt att se på bild hur stora de egentligen var.

När klockan blev 7.30 promenerade vi bort till restaurangen för att äta frukost.

Det var lite mulet på morgonen så Levi och jag fortsatte dagen i lekparken.

Men bara efter en halvtimme klarnade det upp och vi kunde sola och bada hela tiden när David var iväg.

Vi åkte All inclusive och det fanns alltid någonstans där man kunde äta. Vår rutin blev tex att äta mellanmål i poolrestaurangen.

När vi kom tillbax till rummet hade städerskan plockat in blommor och ställt i badrummet. Så fint! Städningen och servicien var för övrigt riktigt bra och hotellet höll hög standard. Allt var rent och fräscht vilket alltid är skönt.

Första dagen

På grund av tidsskillnaden tyckte Levi att det var lagom att vakna kl.05 de första dagarna. Första morgonen gick vi ner till stranden innan frukost. Alldeles ljuvligt.

Efter frukosten promenerade vi bort till surfcentret där David hade hyrt utrustning inför veckan.

Levi trivdes bra där.

När David surfade lekte Levi och jag i skuggan.

När pappan kom tillbax och det blev poolhäng för hela slanten.

Framme!

Vi bytte om till sommarkläder på planet och det var tur för det var härligt varmt på flygplatsen och det tog ett bra tag innan vi fick våra väskor i landet som har "No stress" som motto.

Efter 20 min i buss var vi framme på hotellet. När vi fått vår nyckel gick vi och letade upp vårt mintgröna lilla hus där vi skulle bo under veckan.

När vi istallerat oss lite gick vi upp till hotellets pianobar och smaskade i oss lite pizza snittar och drack juise.

Levi var väldigt faccinerad över livemusiken!
Efter det var det snart dags för middag i restaurangen och sen blev det en tidig kväll.

Resan till Kap Verde

För mig börjar resan redan på vägen till Arlanda. Pirret i magen växer sig starkare och starkare ju närmare flygplatsen man kommer. Det blev en tidig morgon då vi var på plats redan kl.06.00.

Levi hade inga problem att roa sig. Det finns mycket spännande att titta på och undersöka på en flygplats för en liten 2 åring.

Det var spännande att gå mot planet när det var dags att gå ombord.

Levi noterade att dörren var öppen så det var bara att gå in.

Flygresan gick över förvänatan bra. Det började med att en flygvärdinna kom och frågade om vi skulle vilja byta plats så att vi kunde få en egen stol till Levi. Det ville vi så klart och när planet hade lyft somnade han snart i sin stol. En eloge till Ving som på flera olika sätt gjorde det lätt att flyga med barn.

Efter en stund vaknade så klart Levi och var väldigt nyfiken på allt som hände.

Vi mellanlandade på Cran Canaria och efter det fick Ipaden komma fram.

Sen var vi snart framme på Sal, Kap Verde.

Banan och cokladklubbor

För nån dag sen kikade jag in på Leila Lindholms blogg och fick tipset att göra banan och chokladklubbor.
Igår testade vi det på fredagsbakningen. Man behöver bananer, mini marshmallows, smält choklad och något smaskigt att doppa klubborna i. Och så några slags klubbpinnar då. Jag använde papperssugrör.

Först satte vi på  mini marshmallows för att stoppa bananen från att åka ner på sugröret.

Sen doppade vi dem i chokad och rullade dem i kokos eller strössel.

Vi satte även en marshmallows högs upp för att hindra bananen från att ramla av. Så här snygga blev de.

Efter en stund i kylen var det dags att smaka. De var inte helt lätta att äta men det gjorde bara det hela desto roligare.

Kurragömma

Levi har hittat ett nytt favorit gömställe. Han syns nästan inte alls, sötnosen.

Skumtoppar

Under alla dessa veckor med sjukdom hit och dit har det inte blivit så mycket fredagsbakning men idag var det äntligen dags igen! Den här gången provade vi att göra skumtoppar. Först vispade vi äggvita och socker till en marängsmet. Fast vi hade även i lite vaniljsocker och karamellfärg.

Vi la ut mariekex på en plåt och plufsade ut lite smet på varje. Sen fick de åka in i ugnen i 10 min på 150 grader.

Vi smälte mjölkchoklad och när topparna var färdiggräddade doppade vi dem i chokladen.

Eller, Jag doppade dem. Det var aningen kladdigt.

När de hade stelnat en stund i kylen tog vi med oss kakorna ut och festade på dem i solen.

De var goda och lite kladdigt svåra att äta.

En dag med min prins

Levi och jag har varit hemma och varit sjuka rätt mycket på senaste tiden så när vi nu fick ännu en ledig dag (när vi faktiskt var friska) passade vi på att göra en utflykt, bara Levi och jag.

Vi började med att ta bussen in till stan för att gå och mata änderna.

Sen tyckte vi att det var dags för fika. Vi satte oss i solen på café Fågelsången och beställde varm choklad och kanelbulle.

Levi var snabb på att hugga in.

När vi fikat färdigt gick vi vidare mot stadsparken. Där skrattade vi lite åt att statyn hade fått strumpor.

Sen gungade vi.

Och klättrade och lekte länge i solen innan vi tog bussen hem igen. Väl hemma stannade vi så klart kvar utomhus långt in på eftermiddagen och fortsatte sen leka tillsammans där inne.
En perfekt dag med så väldigt mycket lek och prat och gos och mys med mitt lilla hjärta ♥

En ledig dag

Igår fick Levi och jag lite oväntat en ledig dag. Vi bestämde oss för att ta bussen till 4-H gården. Vi fick vänta en stund på busshållsplatsen men det gjorde inte det minsta för det fanns mycket spännande att titta på.

Levi älskar att åka buss och tyckte nog att våran 5-min tur var lite väl kort.

Väl framme på 4-H gården mötte vi upp Anna och Maya.

Först tittade vi på hästarna.

Det fanns många spännande dörrar att försöka öppna.

Vi träffade många olika djur, tex några Bäää.

När vi kände oss färdiga hos djuren gick vi vidare för att äta lunch på Gränby. Sen vinkade vi Hej då till våra fina kompisar och tog bussen hem igen. Men in ville vi ju så klart inte gå eftersom det var helt fantastiskt väder ute. Istället stannade vi till på lekplatsen på vägen hem.

Efter det hängde vi på uteplatsen. Vi hjälptes åt att försöka få bort så mycket snö som möjligt från altanen samtidigt som vissa av oss beundrade traktorn som körde bort resterna av våran häck.
Vi stannade ute ända tills Levi tyckte det vara dags att gå in och sova middag. En mycket fin dag!