Boende på Maui
 

 

Under hösten har jag tänkt skriva en del om planeringen inför resan till Maui. Först ut blir vårt boende. Ett lång inlägg för den intresserade.
 
Att hitta bra billigt boende på Maui är något av en utmaning. Maui är över lag dyrt. Jag har spenderat många timmar åt att leta efter ett ett ställe som inte kostar skjortan men som samtidigt verkar rent och fräscht, med bra läge och som fått bra recensioner. 
Att bo på hotell i fem veckor har aldrig varit ett alternativ. Dels blir det alldeles för dyrt och dessutom är det inte den känslan vi är ute efter. Jag bor mycket hellre i ett vanligt bostadsområde och får känna på hur det är att bo på en plats mer på riktigt, inte bara som turist. 
På grund av det har jag letat boende på Airbnb och Homeway, sidor där privatpersoner lägger ut bostäder som de hyr ut. 
Eftersom vi planerar att surfa en del vill vi bo i närheten av lilla staden Paia på norra sidan av ön. Paia är Mauis surf stad nummer ett. 
Jag började med att leta boende centralt i Paia. Det jag hittade i vår prisklass var en lägenhet som såg fräsch ut och låg overkligt bra med någon minuts promenad till stranden. Men här visade det sig hur viktigt det är att läsa recensioner från andra resenärer. Flera nämnde att det luktade rök i lägenheten. När jag frågade ägaren om detta berättade han att grannen nedanför röker mycket och att lukten går upp genom ventilation och in genom fönster och balkong. Eftersom att cigarettrök är bland det äckligaste jag vet la vi bort planerna på den lägenheten direkt.
Istället började jag leta en bit in i landet. Ca 15 min körväg från Paia hittade vi vårt lilla hus.
Vi kommer att bo i ett gästhus på tomten till ägarnas hus. Vi har två sovrum, badrum och sammanhängande kök och vardagsrum samt en liten altan. Jag tror det blir perfekt!
När man hyr mer än 30 nätter är det många uthyrare som ger ganska rejäla rabatter. Hade vi tex valt att bo 15 nätter istället för 34 hade priset blivit nästan det samma. Ett hett tips är alltså att om man väl ska åka och har möjlighet att vara ledig länge så kolla upp detta med rabatt för 30 dagars boende. För oss blev det alltså nästan 50% billigare per natt när vi bokade över 30 nätter.
 
Hur som helst tror vi att det här huset blir perfekt för oss och jag ser så fram emot att komma dit och se det på riktigt!
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress